Konferensen arrangerades av det Vinnovafinansierade projektet Trippel Helix – Nationell samling för skolans digitalisering, ett projekt som drivs av Swedsoft, Linköpings universitet och Linköpings kommun.
Dagen innehöll en variation av ämnen inom områdena med talare från olika områden, datavetenskap så väl som pedagogik. Dagen inleddes av Jeannette Wing, Avanessians Director of the Data Science Institute, Professor of Computer Science, Columbia University (tidigare Corporate Vice President of Microsoft Research) som gav en överblick av begreppet datalogiskt tänkande.
Under dagen, uppdelat på två sessioner, fick deltagarna även höra:
- Computational Thinking Everywhere, Matti Tedre, University of Eastern Finland
- Teaching Computing – The Good the Bad and the Ugly, Arnold Pears, KTH Royal Institute of Technology/Uppsala University
- A research perspective: Young children’s learning and digital competence with tablets, Susanne Kjällander, Stockholm University
- The potential of digital tools for enabling the observation of comprehension in the secondary classroom, Lisbeth M Brevik, University of Oslo
- Hands-on in computer programming education: educational effects and brain processes, Anna Eckerdal and Kristina von Hausswolff, Uppsala University
- Digital Competencies From a School Technology Subject Perspective – More Than Programming, Claes Klasander, Linköping University
- Making room for pedagogical innovation: digital competence in teaching practice, Sylvana Sofkova Hashemi, University of Gothenburg
Mellan de två sessionerna gavs även möjlighet att ställa frågor och diskutera i modererade samtal.
Dagen avslutades med en presentation av Riina Vuorikari från Joint Research Center – European Commission om EUs ramverk DigComp som ska hjälpa unga att få digital kompetens.
Stort tack till alla talare och till alla deltagare som bidrog till att göra konferensen lyckad.
Abstract för alla presentationer finns tillgängliga här.
Läs gärna även IDG/ComputerSwedens sammanfattning av dagen.