Målet med projektet är att skola, näringsliv och akademi, med regional förankring, tillsammans ska formulera en gemensam konkret och genomförbar handlingsplan koordinerad med Skolverkets kommande IT-strategi och som driver på tankemässig och verksamhetsmässig förändring av framtidens skola baserat på digitaliseringens möjligheter och de kunskapskrav som följer med den.
Med ett arbetssätt baserat på Trippel Helix-modellen (dvs samverkan mellan industri, akademi och skolan) kommer projektet att påvisa möjligheter samt skapa enighet och förebilder för fortsatt
utveckling av skolans och lärarutbildningens verksamhet mot visionen att:
Svensk skola är, genom kunskap och förmåga att använda digitaliseringens möjligheter, världsledande i att skapa kritiskt tänkande, kreativa ungdomar med moderna kunskaper och med förmåga att hålla kunskapen uppdaterad genom nyfikenhet och fortsatt aktiv kunskapsinhämtning.
Swedsofts ordförande, Stefan Andersson, säger:
Det är mycket glädjande att VINNOVA har beviljat vår ansökan och att man ser potentialen i vårt förslag på hur vi skall mobilisera företag, akademi och skola i arbetet med att stärka den svenska skolan vad gäller lärande i, och utnyttjande av, digital teknik. Vi i Swedsoft får ofta höra att det är svårt för svenska företag att hitta kvalificerad arbetskraft inom mjukvaru- och systemutveckling. Detta gäller ej bara Stockholmsregionen utan gäller alla regioner i Sverige: Östra, Västra, Södra och Norra Sverige. Swedsoft ser detta som en nyckelfråga för att nå visionen att Sverige är världsledande i att skapa innovationer baserat på digital teknik.
Ansökan gjordes genom att en mängd olika aktörer snabbt engagerades i projektet, något som redan då visade på vikten och behovet som finns av detta projekt. Att även VINNOVA sett detta akuta behov kan man se i beslutsmeddelandet. ”Till utlysningen inkom 110 ansökningar. 15 projekt beviljas medel från en budget om ca 11 miljoner kr. Många ansökningar har varit relevanta och hållit en hög kvalitet. Er ansökan har bedömts utifrån utlysningens syfte och bedömningskriterier. Tillsammans med experter från skola, näringsliv, forskning och samhälle har VINNOVA gjort bedömningen att projektet har stora chanser att bidra till utlysningens mål, syfte och förväntade effekter.”
Projektet kommer ledas av Linköpings Universitet och aktörer och deras förväntade bidrag i projektet är:
Namn | Organisation (organisationsnr.) | Kompetens, bidrag och roll i den föreslagna testmiljön |
Fredrik Heintz Stefan Andersson Jessica Vesterlund Linnea Stenliden |
Linköpings universitet Saab AB Linköpings kommun Linköpings universitet |
Projektledare bidrar också med ämnesforskningsperspektiv Ingår i projektledning med näringslivsperspektiv Ingår i projektledning med lärar- och skolperspektiv Ingår i projektledning med didaktikforsknings- och lärarutbildningsperspektiv |
Representanter från Science Parks och regionala nätverk för skolsamverkan | MAPCI, Lund Vattenhallen Science Center, Lund Lindholmen, Göteborg Mjärdevi Science Park, Linköping Vetenskapens hus, Stockholm |
Tillgång till stora regionala näringslivsnätverk, forskargrupper samt skolor. |
Representanter från näringslivet | Swedsoft ICES Saab AB ÅF SIP IoT SIP Smartare elektroniksystem |
Näringslivsperspektiv beträffande framtida kompetensbehov och möjligheten att bidra till kunskap till skolan och väcka intresse hos eleverna för digital teknik och framtida yrke som utvecklare och användare av digital teknik. Utnyttjande av Swedsofts och ICES nätverk av medlemmar från näringslivet. Dessutom via Science parks ovan tillgång till ytterligare representation från näringslivet. |
Representanter från akademin avseende pedagogisk respektive datavetenskaplig forskning | Fredrik Heintz, LiU Viggo Kann, KTH Lars-Åke Nordén, UU Peter Parnes, LTU Björn Regnell, LTH Lennart Rolandsson, UU Per Runeson, LTH Kristian Sandahl, LiU Linnea Stenliden, LiU Swedish ICT |
Akademiskt perspektiv kring datavetenskap, pedagogik och digital teknik som bidrag till hur undervisning kan/bör bedrivas baserat på digital teknik respektive innehåll som skall komplettera befintliga kurser/ämnen i skolan avseende digital teknik. |
Representanter för lärare i grundskola respektive gymnasium | Karin Nygårds, Stockholm Linköpings kommun Kodcentrum SITSNET |
Lärarperspektivet. Bidrar med praktisk erfarenhet hur det ser ut i skolan avseende utmaningar, möjligheter, begränsningar vad gäller behov och möjligheter till förändring. |
Representanter för lärarutbildningarna | Lennart Rolandsson, UU Linnea Stenliden, LiU |
Lärarutbildningsperspektivet, dvs ansvar för och kunskap om lärarutbildningarnas innehåll och genomförande. |
Representanter för skolledningar (rektorer) och skolverket | Linköpings kommun Fredrik Påhlsson, Småskolan, Ljungsbro |
Skolledningsperspektiver. Bidrar med kunskap om möjligheter och hinder beträffande förändringer i skolan. T ex hur politiska direktiv och anslag omsätts till åtgärder inom skolsystemet respektive hur behov och idéer får politisk förankring. |
Läs mer:
- Swedsofts inspel till Digitaliseringskommissionen
- Nyhet: Trippel Helix – Nationell samling för skolans digitalisering
- Pressmeddelande från Vinnova: Satsning på ungdomars digitala kompetens