I artikeln tar flera av de intervjuade fram samma argument för datalogiskt tänkande i skolan, som Swedsoft nyligen har lyft fram i sitt white paper till digitaliseringskommissionen. IVA-nytt presenterar tre huvudargument:
- Näringslivet behöver mjukvarukompetensen. ”Framöver bekommer alla att beröras av mjukvara som måste utvecklas”, säger Catrin Granbom, Head of Software Technology på Ericsson.
- Demokratin kräver det. ”Kunskap att själv kunna ta makten över datorn är en lika viktig del av allmänbildningen som hur media fungerar, hur riksdagen fungerar, hur elektricitet fungerar”, säger Björn Regnell, professor i programvarusystem vid LTH.
- Individen behöver det. Det handlar “om både utbildning och bildning”, säger Carl Heath, forskare på Interaktiva Institutet.
Swedsoft kan inte annat än hålla med. Och att rekommendera artikeln till läsning och spridning. Ni hittar den på – http://issuu.com/iva-publikationer/docs/iva-aktuellt-nr-4-2015/8