Svenska elever är oförberedda på sin digitala nutid och framtid

Kodcentrum och Swedsoft kräver obligatorisk undervisning i AI och cybersäkerhet redan från grundskolan.

Sverige har sedan 2010 haft ambitionen att Sverige ska vara ett ledande land inom digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig utveckling av vårt samhälle och välfärd. Skolans uppdrag är att förbereda barn med kunskaper de behöver för att navigera i samhället. Omvärlden utvecklas snabbt och i dagsläget ligger skolan långt efter med att ge barnen de digitala kompetenser de behöver.

Det handlar om att axla ansvaret att förbereda eleverna på framtiden. Kanske ännu mer om att skapa förutsättningar för att de ska kunna navigera sin digitala nutid. Idag använder i princip alla barn och unga åldern 8–19 år internet. Många saknar dock kunskaperna som behövs för att skydda sig och faktiskt förstå tekniken som man konsumerar.

Bristande kunskap i cybersäkerhet, och framför allt i digital hygien, är ett hot mot demokratin i dagens informationssamhälle. Den snabba utvecklingen av teknik och AI samt ökningen av cyberhot innebär nya utmaningar som vi alla behöver sätta oss in i. Skolans roll är särskilt viktig eftersom kunskaperna inte bara är nödvändiga för individen utan är det även på samhällsnivå. Det handlar om kunskaper som helt enkelt är för viktiga för att inte läras ut på ett likvärdigt sätt till alla medborgare. Barns och ungas möjlighet att kunna förstå sin nutid och skydda sig digitalt ska inte vara beroende av att de har en kunnig vuxen i sin direkta närhet. Redan idag är den digitala kompetensen skevt fördelad bland Sveriges befolkning på ett sätt som kan påverka demokratin.

Barn och unga måste utbildas om de risker som de kan utsättas för, och de säkerhetsåtgärder som de kan vidta för att kunna skydda sig själva och sina digitala identiteter. I den alltmer digitaliserade världen är förståelse för saker som algoritmer, AI, deepfakes och påverkanskampanjer en förutsättning för att på ett källkritiskt sätt ta del av omvärlden. Inte minst för åldersgruppen 8–19 år som har sociala medier som den främsta nyhetskällan.

Kodcentrum och Swedsoft välkomnar därför skolministerns utredning om en ny läroplan för grundskolan och kräver att datalogiskt tänkande, AI och cybersäkerhet skyndsamt blir en obligatorisk, och i ämnesplanen fullt ut integrerad del. Fokus måste ligga på de digitala färdigheter som är nödvändiga för dagens barn och unga, snarare än att fastna i diskussioner om ”analoga kontra digitala verktyg” eller ”förbjuda sociala medier för barn efter klockan 23” – debatter som endast flyttar fokus från de verkligt viktiga kunskaperna dagens samhällsmedborgare behöver. Det är vi skyldiga våra barn och unga.

Kristina Bjerka, Generalsekreterare Kodcentrum

Stefan Jakab, Generalsekreterare Swedsoft

 

Artikeln publicerades i NyTeknik 240312


Nyheter


Svenska elever är oförberedda på sin digitala nutid och framtid

Sverige har sedan 2010 haft ambitionen att Sverige ska vara ett ledande land inom digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig

Ny styrelse i Swedsoft

Styrelsen för verksamhetsåret 2024-2025 valdes enligt nedan. Stefan Frank, Vitellius Invest                  

Desinformation: En utmaning för svenska teknikföretag

Desinformation utgör ett hot mot svenska teknikföretag och deras intressen, både inom landets gränser och internationellt. Det är därför centralt

Swedsoft om ökad kompetens i säkerhetsfrågor vid universitet och högskolor

Swedsoft ställer sig bakom det yttrande som Teknikföretagens har skickat in till Utbildningsdepartementet. I sin remiss skriver Teknikföretagen bland annat: