Ny strategi för IT och digitalisering i skolan

Regeringen presenterar i en debattartikel i Ny Teknik att man ger Skolverket i uppdrag att ta fram en IT- och digitaliseringsstrategi för skolan.

Det kan bli ett steg i rätt riktning, om man tar till sig de synpunkter som Swedsoft lyft fram i sitt inlägg till Digitaliseringskommissionen: IT och digitalisering i skolan är mycket mer än bara verktyg för att ersätta skolböcker. Den stora utmaningen är att få in det datalogiska tänkandet i skolan, så att eleverna får kunskap och förmåga att agera i det digitala samhället och att utnyttja tekniken. Dessutom är kunskapen viktig för framtidens innovationer och produkter som ska ligga till grund för vår fortsatta välfärd.

Det finns goda exempel på hur man kan arbeta med det datalogiska tänkandet från svenska skolor som i dagarna presenteras vid en internationell konferens i Slovenien. Swedsofts white paper sammanfattar också dessa, samt sätter in grundskolans IT och digitalisering i ett helhetsperspektiv av grundskola, gymnasium, högskola och det livslånga lärandet.

Här hittar du debattartikeln i Ny Teknik

Bild av Lucélia Ribeiro, licensierad under CC BY-SA 2.0.


Nyheter


Tack för ett fantastisk STEW 2024

Den 14 november gick årets STEW, Swedsofts Software Technology Exchange Workshop, av stapeln. Swedsoft-medlemmar, branschledare och akademiker samlades hos Volvo

Svenska elever är oförberedda på sin digitala nutid och framtid

Sverige har sedan 2010 haft ambitionen att Sverige ska vara ett ledande land inom digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig

Ny styrelse i Swedsoft

Styrelsen för verksamhetsåret 2024-2025 valdes enligt nedan. Stefan Frank, Vitellius Invest                  

Desinformation: En utmaning för svenska teknikföretag

Desinformation utgör ett hot mot svenska teknikföretag och deras intressen, både inom landets gränser och internationellt. Det är därför centralt