Utbildning och forskning är grunden för att Sverige skall förbli ett framgångsrikt kunskapssamhälle. Grunden för ansökan ligger i den rapport som Swedsoft nyligen tagit fram: ”Hur skall det svenska utbildningssystemet möta framtidens utmaningar? – Helhetssyn på svensk utbildning om digitalisering och programmering”.
Projektet som ansökan avser har som mål att ena skola, näringsliv och akademi kring en nationell agenda för varaktig förändring av framtidens skola baserat på digitaliseringens möjligheter och kunskapskrav. Projektet har som bärande idé att regionalt facilitera utbyte mellan näringsliv, akademi och skolan för att hitta konkreta initiativ och goda exempel som kan spridas mellan skolor och mellan regioner. En viktig del i arbetet är att bidra till ökat och mer varaktigt kollegialt lärande mellan lärare i Sverige.
Ansökan är gjord tillsammans med flera svenska högskolor och institut; Linköpings Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Luleå Tekniska Universitet, Swedish Institute of Computer Science, Uppsala Universitet och Kungliga Tekniska högskolan. Ansökan har även stöd från Mjärdevi Science park i Linköping, MAPCI i Lund, Lindholmen science park i Göteborg samt Vetenskapens hus i Stockholm. Bakom ansökan står även representanter från industrin och från Linköpings kommun. Avsikten är dock att bedriva projektet i fem olika regioner för att få en bred nationell förankring, varför antalet medverkande kommer att bli väsentligt fler om projektet godkänns av Vinnova. Projektet kommer att ledas av LIU, och Swedsoft kommer att representeras i projektteamet genom Stefan Andersson, ordförande i Swedsoft. Projektet förväntas pågå under 2016 och 2017. Läs hela projektbeskrivningen här.