Den 12 juni deltog Stefan Andersson (ordf. Swedsoft) och Fredrik Heintz (LIU) på en workshop arrangerad av Vetenskapens Hus i samarbete med Spelverkstaden AB. Syftet var att diskutera hur man inom Vetenskapens Hus kan skapa en pedagogiskt inriktad digital verkstad som kan stödja och inspirera pedagoger och elever att lära sig om programmering.
Bland deltagarna i workshopen fanns forskare från KTH och Uppsala universitet och representanter från Stockholms utbildningsförvaltning. Fokus vid detta tillfälle var att fånga behovsbilden och identifiera tänkbara målgrupper för den digitala verkstanden. Intressanta diskussioner uppstod utifrån de olika perspektiv som deltagarna representerade.
Under workshopen fick varje deltagare föreslå viktiga målgrupper för den digitala verkstaden och utifrån det valdes tre målgrupper ut för att i grupparbete beskriva deras resurser, behov och drivkraft.
Vikten av att nå elever tidigt – helst från förskolan – och att även nå föräldrar diskuterades. Likaså att man behöver ha ett särskilt fokus på att nå flickor och deras mammor för att man skall få en mer jämställd fördelning mellan tjejer och killar i framtiden. Det var även stor samstämmighet om att digitalisering, eller programmering, måste genomsyra alla ämnen och därmed alla lärare i förskola och grundskola.
Workshopen var ett intressant möte med ansvariga och sakkunniga inom det svenska utbildningsystemet och gav oss inspiration och kunskap till Swedsofts fortsatta arbete med dessa frågor. Bl a har en del av intrycken arbetats i Swedsofts inlaga till Digitaliseringskommissionen.
Vi från Swedsofts sida ser fram emot fortsättningen av det spännande och viktiga arbetet med den digitala verkstaden i Vetenskapens hus.