Detta, och många andra insikter delades vid en workshop med närmare 50 deltagare som arrangerades i Lund den 2 mars med temat ”Mjukvara – en bransch i sig, eller bransch-överskridande kunskaper?” Workshopen visade exempel på värdet av samverkan i de två dimensioner som Swedsoft verkar för att katalysera: mellan olika branscher och mellan industri/offentlig sektor och akademi.
Talarna visade med sina exempel från olika branscher att det finns mycket som är gemensamt, och att det finns en hel del att lära av varandra, trots olikheter. Johan Hoberg från spel-företaget King gjorde jämförelse mellan testarnas jobb i ett mobilföretag och i ett spelföretag. Grundläggande principer är desamma, t.ex. begränsade resurser för testning, men fokus på känslan för användaren är mycket mer betonad i spelvärlden. Kanske något att lära av i andra branscher?
Bengt Stavenow från Region Skåne beskrev sjukvårdens utmaningar i att få heterogena system och databaser att fungera tillsammans och att fasa ut faxen ut sjukvården! Också här framställdes fokus på användarnas behov som en nyckelfråga för framgång, tillsammans med frågor kring ägarskap, integritet och tillgänglighet till patientdata och hur man bygger mjukvarusystem för detta.
Ytterligare en bransch representerades av Sten Minör, MAPCI och Anders Mattson, Husqvarna, nämligen trädgårdsmaskiner som börjar bli uppkopplade och mjukvarustyrda. För professionella aktörer är vinsten bättre nyttjandegrad av maskinparken, men även för den enskilde finns ett värde i att veta att robotgräsklipparen i sommarstugan sköter sitt jobb, även när man inte är där. För ett företag som Husqvarna, grundat som vapenfabrik för 350 år sedan, är det strategiskt viktigt att förnya sig med kunskap om hur man klättrar i värdekedjan genom att bygga ”intelligenta” produkter och tjänster i mjukvara.
På eftermiddagen presenterades forskning och industriella tillämpningar av ”big data” inom mjukvaruutvecklingen. Olle Hagelin från Sony Mobile, Markus Borg, LTH, Michael Unterkalmsteiner, BTH samt Lars Andersson och Nicklas Erman, Qlik, presenterade hur avancerade informationsverktyg kan bidra till förståelse för hur kunden använder produkter och tjänster, hitta rätt information för utvecklare, och att välja rätt testfall. Allt för att effektivisera mjukvaruutvecklingen.
Workshopen avslutades med en paneldebatt kring frågan ”vad krävs för att Sverige ska excellera i mjukvara?”, modererad av Swedsofts ordförande Stefan Andersson, Saab. Panelisterna, Helena Holmström-Olsson, Malmö högskola, Björn Regnell, LTH, Nicolas Martin-Vivaldi, Addalot och Chris Ward, Sony Mobile var tämligen eniga kring behovet av långsiktig kompetensuppbyggnad på alla nivåer från grundskola till yrkesverksamma.
Per Runeson, LTH
För information: Stefan Andersson, Swedsoft
Mobil: 073-418 18 33
E-post: stefan.andersson@saabgroup.com
Swedsoft är en ett branschöverskridande initiativ för att stärka mjukvaruutveckling i svensk industri och akademi genom samarbete och forskning samt agera talesperson med politiker, media och myndigheter i frågor relaterade till mjukvaruutveckling. Swedsoft grundades av ABB, Ericsson, SAAB och Volvo AB år 2007.